Abonnementsvilkår Gjeldende fra 10.06.2015 broadnet.no 1 1 GYLDIGHETSOMRÅDE Disse abonnementsvilkår (heretter kalt Abonnementsvilkårene) gjelder for levering av tjenester til næringsdrivende (heretter kalt Kunde) levert av Broadnet AS (heretter kalt Broadnet), uavhengig av om kundeforholdet er etablert gjennom direkte kontakt mellom Broadnet og Kunde eller via forhandler som på vegne av Broadnet tilbyr tjenestene.
2 ABONNEMENTSVILKÅRENE Abonnementsvilkårene regulerer bruk av Broadnets tjenester og består av generelle vilkår som gjelder alle tjenester. Forholdet mellom Broadnet og Kunde reguleres av (der Kundes bestilling har lavest prioritet): · Eventuelle særlige avtaler mellom Broadnet og Kunde · Særlige vilkår for enkelttjenester som ikke fremgår av disse abonnementsvilkårene, herunder o Tjenestebeskrivelser o Eventuell tjenestekvalitetsavtale (SLA) o Prisliste · Broadnets ordrebekreftelse · Disse Abonnementsvilkårene · Kundes bestilling Hvis Kunde har inngått tjenesteleverandøravtale eller avtale om leveranse for fiber og datakommunikasjonstjenester gjelder Abonnements-vilkårene kun i den grad tjenesteleverandøravtale eller avtale om leveranse for fiber og datakommunikasjonstjenester ikke regulerer abonnementsvilkårene.
3 ABONNEMENT
3.1 Hvem kan tegne abonnement Alle foretak registrert i Foretaksregisteret kan abonnere på Broadnets tjenester. 3.2 Kredittvurdering og sikkerhet for betaling Det vil bli foretatt rutinemessig kredittvurdering av ny Kunde. Broadnet kan i denne sammenheng innhente opplysninger fra offentlige kilder og kreditt-opplysningsforetak. Dersom Kunde ikke er tilstrekkelig kredittverdig kan Broadnet avslå levering. 3.3 Kundes kontaktinformasjon Ved endringer i Kundes kontaktinformasjon, herunder i post- og fakturaadresse, telefonnummer og e-postadresse, plikter Kunde snarest mulig å melde endringer til Broadnet. 3.4 Overdragelse av abonnement 3.4.1 Overdragelse fra Kunde Kunde kan ikke overdra abonnementet til andre uten skriftlig godkjennelse fra Broadnet. Før slik overdragelse kan finne sted må alle utestående forpliktelser i abonnementsforholdet være innfridd. Broadnet kan kreve betalingsgaranti eller sikkerhet før godkjenning gis. 3.4.2 Overdragelse fra Broadnet Broadnet kan overdra sine rettigheter og plikter i abonnementsforholdet til andre selskaper eller enheter, så fremt slik overdragelse ikke medfører vesentlig ulempe for Kunde. Broadnet kan fritt benytte factoring og annen overdragelse av fordringer. 3.5 Videresalg Med mindre annet er avtalt kan abonnement ikke videreselges, leies ut eller på annen måte gjøres tilgjengelig for tredjemann, uavhengig om det er mot vederlag eller det tilbys gratis.
4 PRISER OG BETALING 4.1 Priser Prisen for de tjenester som Broadnet leverer til Kunde følger av avtalen med Kunde, eventuelt av Broadnets ordrebekreftelse eller tilbud fra Broadnet eller fra Broadnets forhandler. Gyldighet for priser er 30 dager fra tilbudets dato dersom annet ikke er avtalt. 4.2 Endring av priser Broadnet har rett til å endre prisene til enhver tid. Prisendringer trer i kraft fra og med én måned etter at skriftlig varsel fra Broadnet er sendt til Kunde. Prisendringer kan skje med kortere varsel dersom endringen skyldes økning i offentlige avgifter. Prisendringer kan også skje innenfor avtalt bindingstid i den utstrekning endringen er en konsekvens av endringer i prisene fra underleverandører eller av endringer i offentlige avgifter. 4.3 Kansellering av avtale Priser gitt i tilbud eller avtale kan også endres eller avtalen kanselleres dersom det skulle vise seg at gravetillatelser ikke kan gis og/eller at etableringskostnaden blir vesentlig høyere enn beregnet. Dette forekommer svært sjeldent. I slike tilfeller tar Broadnet kontakt for avklaring om leveringsforhold og endring av betingelsene. 4.4 Kundes betalingsansvar Den som er registrert som Kunde hos Broadnet er ansvarlig for betaling av de ytelser som leveres i henhold til avtalen. Ansvaret omfatter også andres bruk av Kundes abonnement, herunder uvedkommendes bruk. Dersom Kunde mener at faktura er feil må Kunde snarest mulig og senest innen utløpet av betalingsfristen reklamere skriftlig. 4.5 Betaling Kunde faktureres i henhold til Broadnets faktureringsrutiner. Betaling skal skje innen den betalingsfrist som fremgår av fakturaen. Broadnet kan innenfor rammen av Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven) foreta etterfakturering av Tjenesten. Kunde forplikter seg ved mottak av faktura fra Broadnet å undersøke at denne er i henhold til avtalte priser og tjenester. Dersom Kunde mener at faktura er feil, må skriftlig klage stiles til Broadnet (faktura.bedrift@broadnet.no) innen betalingsfristens utløp, eller dersom dette ikke er mulig, innen 6 måneder. Kunde mister sin rett til å gjøre krav gjeldende dersom Broadnet ikke har mottatatt melding om mangel eller avvik innen 6 måneder etter faktura er sendt. 5 TAUSHETSPLIKT, PERSONOPPLYSNINGER OG TRAFIKKDATA Broadnet loggfører personopplysninger og trafikkdata. Personopplysningene og trafikkdataene benyttes til kundeadministrasjon, gjennomføring av leveransen samt til faktureringsformål i henhold til lov og forskrift. Opplysningene og dataene slettes når behovet for lagring ikke lenger er til stede. Broadnet og de ansatte i Broadnet plikter i henhold til ekomloven § 2-9 å bevare taushet om opplysninger vedrørende Kundes bruk av tjenesten og om innholdet i Kundes elektroniske kommunikasjon. Slike opplysninger kan likevel utleveres med Kundes samtykke, eller gis til domstolene, påtalemyndigheten eller andre offentlige myndigheter når Broadnet er rettslig forpliktet til å utlevere slik informasjon. 6 UTSTYR 6.1 Tilknytning av utstyr til nettet For å unngå skade på nettet eller ulempe for andre brukere, skal utstyr som tilknyttes nettet tilfredsstille de krav som til enhver tid er fastsatt av myndighetene. Kunde plikter å påse at utstyr som Kunde, eller noen Kunde svarer for, kobler til nettet er typegodkjent for bruk i Norge. Dersom Kunde er i tvil plikter Kunde å avklare dette med Broadnet før utstyret tas i bruk. Enkelte tjenester krever at Broadnet sitt utstyr benyttes. Dette er beskrevet nærmere i tjenestebeskrivelsen for tjenesten. 6.2 Broadnets utstyr Dersom ikke annet er avtalt er alt utstyr som Broadnet plasserer hos Kunde i forbindelse med levering av en tjeneste, Broadnets eiendom. Kunde må ikke overlate eller leie ut utstyret til andre. Kunde har ikke adgang til å foreta noen inngrep i utstyret. Kunde monterer selv utstyr som sendes Kunde pr. post i henhold til monteringsveiledning. Mot å betale et vederlag kan Kunde eventuelt bestille montør for montering av utstyr. Ved oppsigelse av Tjenesten plikter Kunde å returnere Broadnets utstyr. Retur skal skje til den adresse som er oppgitt på returseddel utsendt av Broadnet ifm. oppsigelsen. Porto for retur betales av Broadnet (innland). Ikke returnert utstyr faktureres Kunde iht. de til enhver tid gjeldende priser og gebyrer for behandling og purring. 7 SPESIFIKASJON AV TJENESTEN Broadnets ulike typer tjenester består av en linje med avtalt kapasitet og eventuelt utstyr. Leveranse av den enkelte tjeneste forutsetter broadnet.no 2 dekning og kapasitet i Broadnets nett, samt at leveransen kan gjennomføres hos Kunde. Den nærmere beskrivelse av tjenesten og ytelser knyttet til denne, følger av tjenestebeskrivelsen for de enkelte tjenestene. Tjenesten leveres på den eller de installasjonsadressene (fysiske leveringssteder) som er avtalt. Endring av installasjonsadresse (flytting) eller andre endringer av tjenesten forutsetter aksept fra Broadnet. Hvis Broadnet ikke kan levere Tjenesten på ny adresse, vil eventuell gjenstående abonnementsavgift belastes Kunde iht. avtalens løpetid på eksisterende installasjonsadresse.
8 LEVERING AV TJENESTEN 8.1 Generelt om leveranse Før en leveranse kan gjennomføres må Kunde besørge tillatelse til at Broadnet kan utplassere utstyr, etablere føringsvei for nødvendige kabler samt fysisk beskyttelse av utstyr. Kunde vil etter bestilling motta utstyr og opplysning om installasjonsdato. Dersom tjenesten krever det må Kunde før installasjonsdato tilrettelegge strømtilførsel i nærheten av utstyr i form av stikkontakt eller annen egnet tilkobling. NTP er det fysiske overleveringspunkt fastsatt av Broadnet normalt plassert utenfor eller umiddelbart etter gjennomslag i mur/vegg på leveranseadressen. Tjenesten inkluderer maksimalt 15 meter kabling frem til NTP. Hvis det tidligere er montert NTP på adressen benyttes dette. Kostnader tilknyttet kabling mellom NTP og Kundens eget utstyr er ikke inkludert i tjenesten. Denne tjenesten kan bestilles som Internkabling fra Broadnet. Dersom Kunde er tilknyttet et privat elektronisk kommunikasjonsnett, for eksempel byggets interne nett, sørger Broadnet for fremføring av Kundes tilknytningslinje frem til NTP for det private elektroniske kommunikasjonsnettet. I forbindelse med installasjonen har Broadnet fri rett til nødvendige føringsveier gjennom Kundes eiendom. Broadnet skal informere Kunde om slike inngrep og Kunde skal gis rett til å uttale seg før installasjonen gjennomføres. Dersom installatør blir forhindret grunnet forhold som er Kundes ansvar, vil Kunde bli fakturert i henhold til gjeldende priser. Ved leveranse av fiberaksess må det finnes ledig rør fra eksisterende NTP i fibernettet og frem til tomtegrensen for Kundes eiendom. Broadnet bekoster strekk fra eksisterende NTP i fibernettet inn til Kunde på rimeligste utbyggingsmåte, maksimalt begrenset til 15 meter. Broadnet har rett til å endre føringsveier og de tekniske parameterne i leieperioden, i den grad dette ikke medfører vesentlige ulemper for Kunde. Broadnet gjennomfører en funksjonalitetstest av tjenesten før ferdigmelding sendes Kunde. Tjenesten anses som levert fra Broadnet når ferdigmelding er sendt. Kunde må selv gjennomføre en akseptansetest av tjenesten innen 5 dager etter at Broadnet har sendt ferdigmelding. Arbeid som gjennomføres ifm. levering av tjenesten utføres vanligvis innenfor Broadnets normale arbeidstid (man - fre 08:00 – 17:00). Arbeid som utføres utenfor Broadnets normale arbeidstid faktureres Kunde iht. gjeldende betingelser. 8.2 Kansellering og endring av ordre som er i behandling Dersom Kunde kansellerer en ordre etter at mottaksmelding er sendt og før ordrebekreftelse er mottatt, forbeholder Broadnet seg retten til å fakturere for eventuelle påløpte kostnader, herunder varekost fra tredjepart. Dersom Kunde kansellerer tjenesten etter at Broadnets ordrebekreftelse er sendt, vil Kunde bli fakturert iht. avtalt bindingstid for tjenesten., jf. pkt 12. Kundeinitierte endringer av oppgitt leveransetidspunkt som medfører kostnader for Broadnet vil bli fakturert Kunde iht. gjeldende priser. Dersom Kunde ikke har mottatt Mottaksmelding senest 5 virkedager etter at skriftlig bestilling er mottatt av Broadnet, kan dette skyldes at feil kontaktinformasjon er oppgitt av Kunde og/eller at Broadnet har registret feil kontaktinformasjon. Kunde plikter i dette tilfelle å kontakte Broadnet Kundesenter (www.Broadnet.no) for å avstemme korrekt kundeinformasjon. Årsak som kan henvises til feil kundeinformasjon vil ikke medføre grunnlag for at Kunde kan kansellere bestillingen, jf. Pkt. 12. 9 DATASIKKERHET Kunde må selv sørge for å beskytte sine data mot innsyn fra uvedkommende, herunder ha tilfredsstillende viruskontroll og brannmur for beskyttelse mot andres uautoriserte tilgang eller bruk av egne tråløse nett, programvare, Kundes eller Broadnets utstyr eller annen informasjon. Kunde forplikter seg til ikke å foreta ulovlig inntrengning i andre datamaskiner som tjenesten gir tilgang til, på annen måte uberettiget å tilegne seg informasjon eller foreta andre forsøk på å bryte sikkerheten eller unødvendig forstyrre andres datatrafikk. Videre forplikter Kunde seg til ikke å spre datavirus eller andre skadelige programmer, benytte tjenestene til spam eller annen form for irregulær e-postutsending.
10 FEIL ELLER MANGLER VED TJENESTEN 10.1 Reklamasjon Dersom Kunde oppdager feil ved tjenesten skal feilen uten ugrunnet opphold meldes til Broadnet. Feil-meldingen skal så langt det er mulig beskrive feilen som foreligger. Før feil meldes skal Kunde undersøke om feilen skyldes Kundes eget utstyr, herunder feil i strømforsyning, kabler mellom utstyret og mellom utstyr og veggkontakt. Dersom Kunde melder om feil som ligger innenfor Kundes ansvarsområde, kan Broadnet kreve dekket sine omkostninger forbundet med feilsøkingen. 10.2 Feilretting Broadnets standard servicetilbud gir Kunde rett til å melde feil til Broadnets kundesenter hele døgnet. Feilretting vil bli utført mandag til fredag kl. 08:00 – 17:00. Alle felles nettelementer som inngår i tjenesten overvåkes 24 timer i døgnet, og det gjennomføres feilretting på felles nettelementer hele døgnet. Bedriftskunde kan avtale utvidet serviceavtale mot et vederlag. Broadnet skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved tjenesten som Broadnet er ansvarlig for iverksette tiltak for å rette mangelen. 10.3 Prisavslag Ved feil som Broadnet er ansvarlig for og som gjør at Kunde ikke kan gjøre nytte av tjenesten, kan Kunde kreve et forholdsmessig prisavslag. Prisavslaget kan ikke under noen omstendighet være høyere enn det månedlige vederlaget (uten etableringskostnader) for tjenesten i den perioden feilen foreligger. Krav om prisavslag må være fremmet skriftlig senest en måned etter at feilen ble eller burde blitt oppdaget. 10.4 Erstatning Broadnet er ansvarlig for Kundes direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Broadnet side. Med direkte tap menes nødvendige og dokumenterte merutgifter som Kunde er påført som direkte følge av feil ved tjenesten. Broadnet er ikke ansvarlig for Kundes indirekte økonomiske tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Broadnets side. Som indirekte tap regnes blant annet: a) tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd) b) tap som følge av at tjenesten ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn) c) tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjepart faller bort eller ikke blir oppfylt. Broadnets samlede erstatningsansvar for hver skadegjørende handling er under enhver omstendighet begrenset til det beløp som tilsvarer et gjennomsnitt av de siste 6 måneders fakturering for den aktuelle tjenesten (uten etableringskostnader). I de tilfeller Kunde har rett til kompensasjon i henhold til Broadnets serviceavtale, kommer kompensasjonen i fratrekk ved erstatningsutmålingen. Krav på erstatning må fremsettes senest to måneder etter at feilen er eller burde ha vært oppdaget. 10.5 Heving Kunde kan heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved vesentlig mislighold fra Broadnets side.
11 KUNDES MISLIGHOLD 11.1 Betalingsmislighold fra Kunde Ved betalingsmislighold vil Broadnet sende betalingsvarsel i samsvar med gjeldende lovgivning. Kunde vil bli belastet med purregebyr i henhold til Broadnets gjeldende priser og forsinkelsesrente etter lov om renter ved forsinket betaling. Nytt abonnement på tjenesten som forutsetter kreditt vil ikke bli levert før gjelden er betalt eller bortfalt. 11.2 Stenging ved betalingsmislighold Dersom Kunde ikke betaler innen fristen angitt i betalingsvarselet kan Broadnet stenge tjenesten uten ytterligere varsel. Hvis Kunde har bestilt felles regning for abonnement på flere tjenester, kan stengning omfatte alle abonnement og tjenester. broadnet.no 3 11.3 Stenging i andre tilfeller Broadnet kan stenge Kundes tjeneste dersom Kunde a) benytter utstyr som ikke tilfredsstiller krav fastsatt i lov eller forskrift b) ikke oppfyller Broadnets krav til økonomisk sikkerhet (sikkerhetsstillelse) c) opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for elektronisk kommunikasjon d) på annen måte grovt misbruker tjenestene, som for eksempel til sjikane, spam, virus, hacking e) benytter tjenesten til å formidle eller gjøre tilgjengelig innhold som er i strid med norsk lovgivning f) overdrar eller videreselger tjenesten til tredjemann uten at dette er avtalt med Broadnet g) Hvis trafikk rettet mot objekter hos Kunde er unormalt høy (DDoS), kan Broadnet i særlige tilfeller stenge tilknytningen til nettet uten å varsle kunden. Før stenging iverksettes etter denne bestemmelsen, skal Kunde varsles skriftlig og gis anledning til å uttale seg om forholdet. Varselet skal opplyse om årsaken og fastsette en frist for å rette opp forholdet. Dersom hensynet til sikkerheten og funksjonalitet i nettet krever det, kan stenging likevel foretas uten forhåndsvarsel. Kunde skal i slike tilfeller straks varsles om stengingen. 11.4 Gjenåpning Dersom tjenesten er stengt i samsvar med pkt. 11.1, 11.2 eller 11.3, vil Broadnet gjenåpne tjenesten når det forhold som begrunnet stengingen er rettet. Kunde vil bli belastet med et gebyr for gjenåpning. Størrelsen på gebyret fremgår av den til enhver tid gjeldende priser. Dersom forholdet som begrunner stengingen ikke er rettet innen 1 måned etter stenging fant sted, kan Broadnet si opp tjenesten med øyeblikkelig virkning. 11.5 Heving Broadnet kan heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved vesentlig mislighold fra Kundes side.
12 BINDINGSTID OG OPPSIGELSE Bindingstiden er 12 måneder dersom annet ikke er avtalt. Kunde kan si opp tjenesten ved å gi skriftlig varsel til Broadnet. Oppsigelsestiden er tre måneder regnet fra første kalenderdag i påfølgende måned dersom ikke annet er avtalt. Dersom abonnementet/avtalen ikke sies opp innen 4 uker etter utløp av gjeldende avtaleperiode, fornyes avtalen automatisk i 12 nye måneder iht. Broadnets til enhver tid gjeldende avtalevilkår. Dersom Kunde sier opp avtalen før bindingstidens utløp vil Kunde bli fakturert i henhold til avtalte priser for gjenstående del av bindingstiden. Broadnet kan si opp abonnementet eller tilleggs - tjenester med tre måneders varsel dersom vedkommende tjeneste legges ned.
13 FORCE MAJEURE OG EKSTRAORDINÆRE BRUKSRESTRIKSJONER I nødsituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, streik eller lockout, og fare for sabotasje mot nett og tjenester, har Broadnet rett til å gjennomføre tiltak som begrenser bruken av tjenesten, herunder avbrudd i tjenesten. Dersom en nødsituasjon umuliggjør leveranse av tjenesten suspenderes Broadnets forpliktelser etter avtalen. Broadnet har også rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i nettet som anses som nødvendige av tekniske eller vedlikeholds - og driftsmessige årsaker. Broadnet er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunde måtte bli påført som følge av slike tiltak eller suspensjon av leveransen. Broadnet vil bestrebe seg på å varsle Kunde så tidlig som mulig, og gjøre sitt ytterste for at ulempen for Kunde blir minst mulig.
14 ENDRINGER I VILKÅR Broadnet har rett til å endre Abonnementsvilkårene og andre særlige vilkår som regulerer forholdet mellom Partene, herunder som følge av endringer i ekomlovgivningen. Ved endringer som må antas å ha en viss betydning for Kunde, skal Broadnet varsle Kunde minimum en måned før endringene trer i kraft. Ved vesentlige endringer til ugunst for Kunde har Kunde rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte beløp.
15 KLAGEBEHANDLING Klage på forhold ved Broadnets tjenester skal rettes skriftlig til Broadnet for klagebehandling.
16 LOVVALG, TVISTER OG AVTALT VERNETING Avtalen mellom Broadnet og Kunde er underlagt norsk rett. Tvister mellom Kunde og Broadnet skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for domstolene. Asker og Bærum tingrett er avtalt verneting.
2 ABONNEMENTSVILKÅRENE Abonnementsvilkårene regulerer bruk av Broadnets tjenester og består av generelle vilkår som gjelder alle tjenester. Forholdet mellom Broadnet og Kunde reguleres av (der Kundes bestilling har lavest prioritet): · Eventuelle særlige avtaler mellom Broadnet og Kunde · Særlige vilkår for enkelttjenester som ikke fremgår av disse abonnementsvilkårene, herunder o Tjenestebeskrivelser o Eventuell tjenestekvalitetsavtale (SLA) o Prisliste · Broadnets ordrebekreftelse · Disse Abonnementsvilkårene · Kundes bestilling Hvis Kunde har inngått tjenesteleverandøravtale eller avtale om leveranse for fiber og datakommunikasjonstjenester gjelder Abonnements-vilkårene kun i den grad tjenesteleverandøravtale eller avtale om leveranse for fiber og datakommunikasjonstjenester ikke regulerer abonnementsvilkårene.
3 ABONNEMENT
3.1 Hvem kan tegne abonnement Alle foretak registrert i Foretaksregisteret kan abonnere på Broadnets tjenester. 3.2 Kredittvurdering og sikkerhet for betaling Det vil bli foretatt rutinemessig kredittvurdering av ny Kunde. Broadnet kan i denne sammenheng innhente opplysninger fra offentlige kilder og kreditt-opplysningsforetak. Dersom Kunde ikke er tilstrekkelig kredittverdig kan Broadnet avslå levering. 3.3 Kundes kontaktinformasjon Ved endringer i Kundes kontaktinformasjon, herunder i post- og fakturaadresse, telefonnummer og e-postadresse, plikter Kunde snarest mulig å melde endringer til Broadnet. 3.4 Overdragelse av abonnement 3.4.1 Overdragelse fra Kunde Kunde kan ikke overdra abonnementet til andre uten skriftlig godkjennelse fra Broadnet. Før slik overdragelse kan finne sted må alle utestående forpliktelser i abonnementsforholdet være innfridd. Broadnet kan kreve betalingsgaranti eller sikkerhet før godkjenning gis. 3.4.2 Overdragelse fra Broadnet Broadnet kan overdra sine rettigheter og plikter i abonnementsforholdet til andre selskaper eller enheter, så fremt slik overdragelse ikke medfører vesentlig ulempe for Kunde. Broadnet kan fritt benytte factoring og annen overdragelse av fordringer. 3.5 Videresalg Med mindre annet er avtalt kan abonnement ikke videreselges, leies ut eller på annen måte gjøres tilgjengelig for tredjemann, uavhengig om det er mot vederlag eller det tilbys gratis.
4 PRISER OG BETALING 4.1 Priser Prisen for de tjenester som Broadnet leverer til Kunde følger av avtalen med Kunde, eventuelt av Broadnets ordrebekreftelse eller tilbud fra Broadnet eller fra Broadnets forhandler. Gyldighet for priser er 30 dager fra tilbudets dato dersom annet ikke er avtalt. 4.2 Endring av priser Broadnet har rett til å endre prisene til enhver tid. Prisendringer trer i kraft fra og med én måned etter at skriftlig varsel fra Broadnet er sendt til Kunde. Prisendringer kan skje med kortere varsel dersom endringen skyldes økning i offentlige avgifter. Prisendringer kan også skje innenfor avtalt bindingstid i den utstrekning endringen er en konsekvens av endringer i prisene fra underleverandører eller av endringer i offentlige avgifter. 4.3 Kansellering av avtale Priser gitt i tilbud eller avtale kan også endres eller avtalen kanselleres dersom det skulle vise seg at gravetillatelser ikke kan gis og/eller at etableringskostnaden blir vesentlig høyere enn beregnet. Dette forekommer svært sjeldent. I slike tilfeller tar Broadnet kontakt for avklaring om leveringsforhold og endring av betingelsene. 4.4 Kundes betalingsansvar Den som er registrert som Kunde hos Broadnet er ansvarlig for betaling av de ytelser som leveres i henhold til avtalen. Ansvaret omfatter også andres bruk av Kundes abonnement, herunder uvedkommendes bruk. Dersom Kunde mener at faktura er feil må Kunde snarest mulig og senest innen utløpet av betalingsfristen reklamere skriftlig. 4.5 Betaling Kunde faktureres i henhold til Broadnets faktureringsrutiner. Betaling skal skje innen den betalingsfrist som fremgår av fakturaen. Broadnet kan innenfor rammen av Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven) foreta etterfakturering av Tjenesten. Kunde forplikter seg ved mottak av faktura fra Broadnet å undersøke at denne er i henhold til avtalte priser og tjenester. Dersom Kunde mener at faktura er feil, må skriftlig klage stiles til Broadnet (faktura.bedrift@broadnet.no) innen betalingsfristens utløp, eller dersom dette ikke er mulig, innen 6 måneder. Kunde mister sin rett til å gjøre krav gjeldende dersom Broadnet ikke har mottatatt melding om mangel eller avvik innen 6 måneder etter faktura er sendt. 5 TAUSHETSPLIKT, PERSONOPPLYSNINGER OG TRAFIKKDATA Broadnet loggfører personopplysninger og trafikkdata. Personopplysningene og trafikkdataene benyttes til kundeadministrasjon, gjennomføring av leveransen samt til faktureringsformål i henhold til lov og forskrift. Opplysningene og dataene slettes når behovet for lagring ikke lenger er til stede. Broadnet og de ansatte i Broadnet plikter i henhold til ekomloven § 2-9 å bevare taushet om opplysninger vedrørende Kundes bruk av tjenesten og om innholdet i Kundes elektroniske kommunikasjon. Slike opplysninger kan likevel utleveres med Kundes samtykke, eller gis til domstolene, påtalemyndigheten eller andre offentlige myndigheter når Broadnet er rettslig forpliktet til å utlevere slik informasjon. 6 UTSTYR 6.1 Tilknytning av utstyr til nettet For å unngå skade på nettet eller ulempe for andre brukere, skal utstyr som tilknyttes nettet tilfredsstille de krav som til enhver tid er fastsatt av myndighetene. Kunde plikter å påse at utstyr som Kunde, eller noen Kunde svarer for, kobler til nettet er typegodkjent for bruk i Norge. Dersom Kunde er i tvil plikter Kunde å avklare dette med Broadnet før utstyret tas i bruk. Enkelte tjenester krever at Broadnet sitt utstyr benyttes. Dette er beskrevet nærmere i tjenestebeskrivelsen for tjenesten. 6.2 Broadnets utstyr Dersom ikke annet er avtalt er alt utstyr som Broadnet plasserer hos Kunde i forbindelse med levering av en tjeneste, Broadnets eiendom. Kunde må ikke overlate eller leie ut utstyret til andre. Kunde har ikke adgang til å foreta noen inngrep i utstyret. Kunde monterer selv utstyr som sendes Kunde pr. post i henhold til monteringsveiledning. Mot å betale et vederlag kan Kunde eventuelt bestille montør for montering av utstyr. Ved oppsigelse av Tjenesten plikter Kunde å returnere Broadnets utstyr. Retur skal skje til den adresse som er oppgitt på returseddel utsendt av Broadnet ifm. oppsigelsen. Porto for retur betales av Broadnet (innland). Ikke returnert utstyr faktureres Kunde iht. de til enhver tid gjeldende priser og gebyrer for behandling og purring. 7 SPESIFIKASJON AV TJENESTEN Broadnets ulike typer tjenester består av en linje med avtalt kapasitet og eventuelt utstyr. Leveranse av den enkelte tjeneste forutsetter broadnet.no 2 dekning og kapasitet i Broadnets nett, samt at leveransen kan gjennomføres hos Kunde. Den nærmere beskrivelse av tjenesten og ytelser knyttet til denne, følger av tjenestebeskrivelsen for de enkelte tjenestene. Tjenesten leveres på den eller de installasjonsadressene (fysiske leveringssteder) som er avtalt. Endring av installasjonsadresse (flytting) eller andre endringer av tjenesten forutsetter aksept fra Broadnet. Hvis Broadnet ikke kan levere Tjenesten på ny adresse, vil eventuell gjenstående abonnementsavgift belastes Kunde iht. avtalens løpetid på eksisterende installasjonsadresse.
8 LEVERING AV TJENESTEN 8.1 Generelt om leveranse Før en leveranse kan gjennomføres må Kunde besørge tillatelse til at Broadnet kan utplassere utstyr, etablere føringsvei for nødvendige kabler samt fysisk beskyttelse av utstyr. Kunde vil etter bestilling motta utstyr og opplysning om installasjonsdato. Dersom tjenesten krever det må Kunde før installasjonsdato tilrettelegge strømtilførsel i nærheten av utstyr i form av stikkontakt eller annen egnet tilkobling. NTP er det fysiske overleveringspunkt fastsatt av Broadnet normalt plassert utenfor eller umiddelbart etter gjennomslag i mur/vegg på leveranseadressen. Tjenesten inkluderer maksimalt 15 meter kabling frem til NTP. Hvis det tidligere er montert NTP på adressen benyttes dette. Kostnader tilknyttet kabling mellom NTP og Kundens eget utstyr er ikke inkludert i tjenesten. Denne tjenesten kan bestilles som Internkabling fra Broadnet. Dersom Kunde er tilknyttet et privat elektronisk kommunikasjonsnett, for eksempel byggets interne nett, sørger Broadnet for fremføring av Kundes tilknytningslinje frem til NTP for det private elektroniske kommunikasjonsnettet. I forbindelse med installasjonen har Broadnet fri rett til nødvendige føringsveier gjennom Kundes eiendom. Broadnet skal informere Kunde om slike inngrep og Kunde skal gis rett til å uttale seg før installasjonen gjennomføres. Dersom installatør blir forhindret grunnet forhold som er Kundes ansvar, vil Kunde bli fakturert i henhold til gjeldende priser. Ved leveranse av fiberaksess må det finnes ledig rør fra eksisterende NTP i fibernettet og frem til tomtegrensen for Kundes eiendom. Broadnet bekoster strekk fra eksisterende NTP i fibernettet inn til Kunde på rimeligste utbyggingsmåte, maksimalt begrenset til 15 meter. Broadnet har rett til å endre føringsveier og de tekniske parameterne i leieperioden, i den grad dette ikke medfører vesentlige ulemper for Kunde. Broadnet gjennomfører en funksjonalitetstest av tjenesten før ferdigmelding sendes Kunde. Tjenesten anses som levert fra Broadnet når ferdigmelding er sendt. Kunde må selv gjennomføre en akseptansetest av tjenesten innen 5 dager etter at Broadnet har sendt ferdigmelding. Arbeid som gjennomføres ifm. levering av tjenesten utføres vanligvis innenfor Broadnets normale arbeidstid (man - fre 08:00 – 17:00). Arbeid som utføres utenfor Broadnets normale arbeidstid faktureres Kunde iht. gjeldende betingelser. 8.2 Kansellering og endring av ordre som er i behandling Dersom Kunde kansellerer en ordre etter at mottaksmelding er sendt og før ordrebekreftelse er mottatt, forbeholder Broadnet seg retten til å fakturere for eventuelle påløpte kostnader, herunder varekost fra tredjepart. Dersom Kunde kansellerer tjenesten etter at Broadnets ordrebekreftelse er sendt, vil Kunde bli fakturert iht. avtalt bindingstid for tjenesten., jf. pkt 12. Kundeinitierte endringer av oppgitt leveransetidspunkt som medfører kostnader for Broadnet vil bli fakturert Kunde iht. gjeldende priser. Dersom Kunde ikke har mottatt Mottaksmelding senest 5 virkedager etter at skriftlig bestilling er mottatt av Broadnet, kan dette skyldes at feil kontaktinformasjon er oppgitt av Kunde og/eller at Broadnet har registret feil kontaktinformasjon. Kunde plikter i dette tilfelle å kontakte Broadnet Kundesenter (www.Broadnet.no) for å avstemme korrekt kundeinformasjon. Årsak som kan henvises til feil kundeinformasjon vil ikke medføre grunnlag for at Kunde kan kansellere bestillingen, jf. Pkt. 12. 9 DATASIKKERHET Kunde må selv sørge for å beskytte sine data mot innsyn fra uvedkommende, herunder ha tilfredsstillende viruskontroll og brannmur for beskyttelse mot andres uautoriserte tilgang eller bruk av egne tråløse nett, programvare, Kundes eller Broadnets utstyr eller annen informasjon. Kunde forplikter seg til ikke å foreta ulovlig inntrengning i andre datamaskiner som tjenesten gir tilgang til, på annen måte uberettiget å tilegne seg informasjon eller foreta andre forsøk på å bryte sikkerheten eller unødvendig forstyrre andres datatrafikk. Videre forplikter Kunde seg til ikke å spre datavirus eller andre skadelige programmer, benytte tjenestene til spam eller annen form for irregulær e-postutsending.
10 FEIL ELLER MANGLER VED TJENESTEN 10.1 Reklamasjon Dersom Kunde oppdager feil ved tjenesten skal feilen uten ugrunnet opphold meldes til Broadnet. Feil-meldingen skal så langt det er mulig beskrive feilen som foreligger. Før feil meldes skal Kunde undersøke om feilen skyldes Kundes eget utstyr, herunder feil i strømforsyning, kabler mellom utstyret og mellom utstyr og veggkontakt. Dersom Kunde melder om feil som ligger innenfor Kundes ansvarsområde, kan Broadnet kreve dekket sine omkostninger forbundet med feilsøkingen. 10.2 Feilretting Broadnets standard servicetilbud gir Kunde rett til å melde feil til Broadnets kundesenter hele døgnet. Feilretting vil bli utført mandag til fredag kl. 08:00 – 17:00. Alle felles nettelementer som inngår i tjenesten overvåkes 24 timer i døgnet, og det gjennomføres feilretting på felles nettelementer hele døgnet. Bedriftskunde kan avtale utvidet serviceavtale mot et vederlag. Broadnet skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved tjenesten som Broadnet er ansvarlig for iverksette tiltak for å rette mangelen. 10.3 Prisavslag Ved feil som Broadnet er ansvarlig for og som gjør at Kunde ikke kan gjøre nytte av tjenesten, kan Kunde kreve et forholdsmessig prisavslag. Prisavslaget kan ikke under noen omstendighet være høyere enn det månedlige vederlaget (uten etableringskostnader) for tjenesten i den perioden feilen foreligger. Krav om prisavslag må være fremmet skriftlig senest en måned etter at feilen ble eller burde blitt oppdaget. 10.4 Erstatning Broadnet er ansvarlig for Kundes direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Broadnet side. Med direkte tap menes nødvendige og dokumenterte merutgifter som Kunde er påført som direkte følge av feil ved tjenesten. Broadnet er ikke ansvarlig for Kundes indirekte økonomiske tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Broadnets side. Som indirekte tap regnes blant annet: a) tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd) b) tap som følge av at tjenesten ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn) c) tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjepart faller bort eller ikke blir oppfylt. Broadnets samlede erstatningsansvar for hver skadegjørende handling er under enhver omstendighet begrenset til det beløp som tilsvarer et gjennomsnitt av de siste 6 måneders fakturering for den aktuelle tjenesten (uten etableringskostnader). I de tilfeller Kunde har rett til kompensasjon i henhold til Broadnets serviceavtale, kommer kompensasjonen i fratrekk ved erstatningsutmålingen. Krav på erstatning må fremsettes senest to måneder etter at feilen er eller burde ha vært oppdaget. 10.5 Heving Kunde kan heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved vesentlig mislighold fra Broadnets side.
11 KUNDES MISLIGHOLD 11.1 Betalingsmislighold fra Kunde Ved betalingsmislighold vil Broadnet sende betalingsvarsel i samsvar med gjeldende lovgivning. Kunde vil bli belastet med purregebyr i henhold til Broadnets gjeldende priser og forsinkelsesrente etter lov om renter ved forsinket betaling. Nytt abonnement på tjenesten som forutsetter kreditt vil ikke bli levert før gjelden er betalt eller bortfalt. 11.2 Stenging ved betalingsmislighold Dersom Kunde ikke betaler innen fristen angitt i betalingsvarselet kan Broadnet stenge tjenesten uten ytterligere varsel. Hvis Kunde har bestilt felles regning for abonnement på flere tjenester, kan stengning omfatte alle abonnement og tjenester. broadnet.no 3 11.3 Stenging i andre tilfeller Broadnet kan stenge Kundes tjeneste dersom Kunde a) benytter utstyr som ikke tilfredsstiller krav fastsatt i lov eller forskrift b) ikke oppfyller Broadnets krav til økonomisk sikkerhet (sikkerhetsstillelse) c) opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for elektronisk kommunikasjon d) på annen måte grovt misbruker tjenestene, som for eksempel til sjikane, spam, virus, hacking e) benytter tjenesten til å formidle eller gjøre tilgjengelig innhold som er i strid med norsk lovgivning f) overdrar eller videreselger tjenesten til tredjemann uten at dette er avtalt med Broadnet g) Hvis trafikk rettet mot objekter hos Kunde er unormalt høy (DDoS), kan Broadnet i særlige tilfeller stenge tilknytningen til nettet uten å varsle kunden. Før stenging iverksettes etter denne bestemmelsen, skal Kunde varsles skriftlig og gis anledning til å uttale seg om forholdet. Varselet skal opplyse om årsaken og fastsette en frist for å rette opp forholdet. Dersom hensynet til sikkerheten og funksjonalitet i nettet krever det, kan stenging likevel foretas uten forhåndsvarsel. Kunde skal i slike tilfeller straks varsles om stengingen. 11.4 Gjenåpning Dersom tjenesten er stengt i samsvar med pkt. 11.1, 11.2 eller 11.3, vil Broadnet gjenåpne tjenesten når det forhold som begrunnet stengingen er rettet. Kunde vil bli belastet med et gebyr for gjenåpning. Størrelsen på gebyret fremgår av den til enhver tid gjeldende priser. Dersom forholdet som begrunner stengingen ikke er rettet innen 1 måned etter stenging fant sted, kan Broadnet si opp tjenesten med øyeblikkelig virkning. 11.5 Heving Broadnet kan heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved vesentlig mislighold fra Kundes side.
12 BINDINGSTID OG OPPSIGELSE Bindingstiden er 12 måneder dersom annet ikke er avtalt. Kunde kan si opp tjenesten ved å gi skriftlig varsel til Broadnet. Oppsigelsestiden er tre måneder regnet fra første kalenderdag i påfølgende måned dersom ikke annet er avtalt. Dersom abonnementet/avtalen ikke sies opp innen 4 uker etter utløp av gjeldende avtaleperiode, fornyes avtalen automatisk i 12 nye måneder iht. Broadnets til enhver tid gjeldende avtalevilkår. Dersom Kunde sier opp avtalen før bindingstidens utløp vil Kunde bli fakturert i henhold til avtalte priser for gjenstående del av bindingstiden. Broadnet kan si opp abonnementet eller tilleggs - tjenester med tre måneders varsel dersom vedkommende tjeneste legges ned.
13 FORCE MAJEURE OG EKSTRAORDINÆRE BRUKSRESTRIKSJONER I nødsituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, streik eller lockout, og fare for sabotasje mot nett og tjenester, har Broadnet rett til å gjennomføre tiltak som begrenser bruken av tjenesten, herunder avbrudd i tjenesten. Dersom en nødsituasjon umuliggjør leveranse av tjenesten suspenderes Broadnets forpliktelser etter avtalen. Broadnet har også rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i nettet som anses som nødvendige av tekniske eller vedlikeholds - og driftsmessige årsaker. Broadnet er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunde måtte bli påført som følge av slike tiltak eller suspensjon av leveransen. Broadnet vil bestrebe seg på å varsle Kunde så tidlig som mulig, og gjøre sitt ytterste for at ulempen for Kunde blir minst mulig.
14 ENDRINGER I VILKÅR Broadnet har rett til å endre Abonnementsvilkårene og andre særlige vilkår som regulerer forholdet mellom Partene, herunder som følge av endringer i ekomlovgivningen. Ved endringer som må antas å ha en viss betydning for Kunde, skal Broadnet varsle Kunde minimum en måned før endringene trer i kraft. Ved vesentlige endringer til ugunst for Kunde har Kunde rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte beløp.
15 KLAGEBEHANDLING Klage på forhold ved Broadnets tjenester skal rettes skriftlig til Broadnet for klagebehandling.
16 LOVVALG, TVISTER OG AVTALT VERNETING Avtalen mellom Broadnet og Kunde er underlagt norsk rett. Tvister mellom Kunde og Broadnet skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for domstolene. Asker og Bærum tingrett er avtalt verneting.